۱۳۸۷ اسفند ۱۶, جمعه


خلاصه و نقد فیلم: 1408


کارگردان: Mikael Håfström

فیلمنامه نویسان: Matt Greenberg Scott Alexander

تاریخ اکران: ۲۲ ژوئن ۲۰۰۷__USA

ژانر:ترسناک هیجانی فانتزی

مدت:۹۴ دقیقه

بازیگران: John Cusack ... Mike Enslin
Mary McCormack ... Lily Enslin

Jasmine Jessica Anthony ... Katie

Samuel L. Jackson ... Gerald Olin
خلاصه داستان:
جان کيوزاک در اين فيلم در قالب مايک انسلين ظاهر مي شود.او نويسنده ي قصه هاي ترسناک واقعي است.وي سال ها پيش موقعيت و امکانش را داشت که به نويسنده اي سطح بالا و مشهور مبدل شود.اما کلبي مسلکي بودن مايک باعث شد که اين وسوسه را از سر خارج کند.زندگي زناشويي مايک و همسرش(مري مک کورميک)در پي مرگ تنها دختر شان نابود شد(کليشه ي جدا ناپذير از داستان ها).مايک حالا در آپارتماني در کاليفرنياي جنوبي در حاشيه ي اقيانوس زندگي مي کند و بيشتر اوقات خود را صرف نوشيدن الکل مي کند.مايک در پي بازگشت از يک سفر کارت پستالي دريافت مي کند.در اين کارت پستال که نويسنده اش معلوم نيست به مايک پيشنهاد شده شبي را در اتاق 1408 هتل دولفين نيويورک سپري کند.در ادامه ماجرا به هتل مذکور مي رود مدير هتل مرد سياه پوستي است به اسم جرالد اولين(ساموئل ال جکسون)که تاريخچه ي هتل و اتاق شيطاني 1408 را براي مايک تعريف مي کند.بنا به گفته ي مدير هتل اتاق 1408 در فاصله ي 1914 تا اوايل دهه ي 80 ميلادي باعث مرگ 56 شد به همين دليل در اوايل در دههي 80 در آن را براي هميشه قفل کردند.اما مايک از خود مطمئن اصرار مي کند در اين اتاق اقامت کند.مدير هتل نهايتا کليد اتاق را به مايک مي دهد...


نقد فیلم:

فيلم 1408 از روي کتابي تحت همين عنوان به قلم استيون کينگ نوشته شده است.تا کنون بسياري از نوشته هاي کينگ تبديل به فيلم هاي ترسناک هاليوودي شده 1408 از از معدود فيلم هاي موفقي است که نوشته اي از استيون کينگ را زير بناي خود قرار دادهاست.اين فيلم داراي حس طنز بازيگوشانه و نگاه هجوآميز کينگ به طبيعت بشري است و از اين حيث بايد آن را يک«فيلم کينگي تمام عيار»لقب داد.
طرح داستاني 1408 به قدري جذاب و محکم است که صرف وجودش به تنهايي براي شکل گيري يک فيلم موفق در ژانر ترسناک کفايت مي کند.اتاق شيطان صفتي به شماره 1408 در هتلي در شهر نيويورک وجود دارد که ساکن خود را در ظرف حداکثر يک ساعت نابود مي کند.تا کنون 56 مسافر قرباني اين اتاق شده اند برخي از انها خودکشي کرده اند و برخي هم بر اثر حوادث به ظاهر طبيعي کشته شده اند.يکي از قربانيان زني بود که پس از ده دقيقه اقامت در اتاق 1408 ديوانه شد و خود را نابينا کرد...وبه رقم همه ي اينها مردي به نام مايک انسلين تصميم گرفته شبي را در اين اتاق اقامت کند.مايک به پديده هاي ماوراء طبيعي اعتقاد ندارد و خود را عقل کل مي پندارد.او تصور مي کند ماجراي اتاق 1408 يک جوک بزرگ استو تصميم مي گيرد پرده از اين معما بردارد


بله همين طرح داستاني کفايت مي کند که تماشاگر سالن هاي نمايش دهنده ي فيم را پر کنند.ام سازندگان فيلم بلند پروازي بيشتري در سر داشته اند.بخش عمده اي از جذابيت فيلم 1408 شاخ و برگ هاي حاشيه اي آن است.ميکائل هافستروم,کارگردان فيلم خيلي خوب آگاه است که چه طور بايد توقعات و انتظارات تماشاگر فيلم هاي ترسناک بازي کرد.هافستروم دو بازيگر بسيار خوب را براي نقش اصلي فيلمش انتخاب کرده جان کيوزاک جون ميده براي ايفاي نقش مرد تنها جدي و عبوس 1408 و ساموئل ال جکسون هم بهترين و مناسب ترين بازيگر براي ايفاي نقش مدير هتل است.وقتي که ادم نترسي مثل ساموئل از هراس هاي موجود در اين اتاق حرف مي زند و هشدار مي دهد که اقامت در اين اتاق يعني مرگ,پس طبيعي است که ترس و وحشت با شدتي فزون تر از پيش در وجود تماشاگر رخنه کند.1408 با ايجاد ترس هاي سطحي و بي ريشه بيگانه است.ترسي که اين فيلم ايجاد مي کند ترس رواني است ترس، زير پوستي است.فيلم بر خلاف قالب همتايانش به شعور تماشاگر توهين نمي کند.اتفاقا همه ي حسن فيلم اين است که شعور و انديشه ي تماشاگر را در گير قصه خود مي کند.
فيلم 1408 داستان يک رابطه است, رابطه ي يک مرد با فضاي اتاق.فضا و موقعيتي که ميکائل هافستروم آفريده به شدت وهمناک, تهديدگر و ترسناک است.فيلمساز از نمايش صحنه هاي خونين خودداري کرده است.فيلم با ترس بنيادي نوع بشر کار دارد ترس از تنهايي, ترس از خود بيگانگي, ترس از محيط هاي نا آشنا, ترس از ...شايد تنها عيب فيلم پايان بندي نه چندان قانع کننده ي آن باشد.اين پايان بندي به تمامي پرسش هاي مطرح شده در ذهن تماشاگر پاسخ مناسب نمي دهد.با اين همه 1408 آنقدر ويژگي مثبت دارد که بتوان ايراد پاياني اش را تا حدي ناديده گرفت.اتاق 1408 مکاني است براي آزاد شدن ضمير نا خود آگاه ما مکاني براي آزاد شدن همه ي ترس هاي پنهان و بنيادين ما...
در کل فیلم ارزشمندی است که شباهت هایی با فیلم Amityville Horror دارد که پیشنهاد می کنم این فیلم را نیز تماشا کنید هرچند به پای ۱۴۰۸ نمی رسد.


روانشناسي

۱۳۸۷ اسفند ۱۵, پنجشنبه

سنتی

poem

pop

software

- - نرم افزار قدرتمند و حرفه ای پخش فایل های صوتی و تصویرینرم افزار - نرم افزار چند رسانه ایبه طور حتم یکی از زمینه های نرم افزاری که شرکت های زیادی در آن با هم در رقابت هستند، تولید نرم افزارهای پخش صوت و تصویر می باشد که یکی از نیازهای مهم کاربران هم می باشد و همیشه باید کامل ترین امکانات و کدک های پخش را در نظر بگیرند تا کاربران بین این رقابت های تنگاتنگ بهترین را برگزینند و از آن بهره ببرند.یکی از نرم افزارهایی که به تازگی از محبوبیت خاصی میان کاربران برخودار شده است، محصولی قوی، سبک و نسبتا کم حجم از شرکتی کره ای است به نام KMPlayer که واقعا در زمینه پخش صوت و تصویر بی نظیر است و رقیبانی همچون Winamp و JetAudio را پشت سر گذاشته است. این برنامه حرفه ای اکثر فرمت های متنوع صوتی تصویری همچون VCD، DVD, AVI, MKV, Ogg Theora, OGM, 3GP, MPEG-1/2/4, WMV, RealMedia, و QuickTimeرا پشتیبانی می نماید و با استفاده از کدک های داخلی موجود در داخل نرم افزار بدون هیچ مشکلی توانایی پخش تمامی فایل ها را داراست. همچنین نرم افزار KMPlayer به شما امکان کپچر صدا و تصویر را از روی فایل های مالتی مدیا می دهد.از ویژگی هایی دیگر نرم افزار که هر کاربری را به سمت خود می کشد، می توان به ساده و جذاب بودن محیط کاربری برنامه، تنوع در پوسته ها، اعمال افکت های متنوع بر روی فایل ها، اعمال تنظیمات گوناگون و کارا، سازگاری با پلاگین های Winamp، پشتیبانی عالی از دوربین های دیجیتالی و صدها مورد دیگر اشاره نمود.

ویژگی های کلیدی نرم افزار KMPlayer* قابلیت پخش انواع فایل های صوتی تصویری همچون avi, mkv, mov, mp4, 3gp, ogg theora, ogm, rmvb mpeg1/2, vob, wmv, dvr-ms , ASF,OGG,MP3,AAC,MPEG PS,MPEG* پشتیبانی از آلبوم های صوتی فشرده (Zip & Rar)* قابلیت نمایش توضیحات مربوص به هر فایل از جمله نام خواننده، آلبوم و ... با پشتیبانی از یونیکد* قابلیت پخش فایل های تصویری Google Video (GVI), Flash Video (FLV), Nullsoft Streaming Video (NSV), PMP* قابلیت پخش فایل های مخصوص نرم افزارهای Real Player و Quick Time با بهره گری از decoder های مربوطه* سازگاری کامل با انواع دوربین های دیجیتالی* قابلیت پخش قدرتمند DVD باکیفیت عالی* پشتیبانی از فایل ها قلش Adobe Flash (SWF)* دارا بودن دکدرهای تصویری زیر : DivX, XviD, Theora, WMV, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, VP3, VP5, VP6, H263(+), H.264(AVC1), CYUY, ASV1/2, SVQ1/3, MSVIDC, Cinepak, MS MPEG4 V1/2/3, FFV1, VCR1, FLV1, MSRLE, QTRLE Huffyuv, Digital Video, Indeo3, MJPEG, MPNG SNOW, TSCC, Dirac, VC-1, RealVideo, SMC* دارا بودن دکدرهای صوتی زیر : AC3, DTS, LPCM, MP2, MP3, Vorbis, AAC, WMA, ALAC, AMR, QDM2, FLAC, TTA, IMA ADPCM, QCELP, EVRC, RealAudio* قابلیت وسعت 2 کانال پخش به چند کاناله* قابلیلت پشتیبانی از پلاگین های نرم افزار Winamp* پشتیبانی از انواع رندرهای ویدوئی از جمله Old Video Renderer, Overlay Mixer, VMR Windowed, VMR Renderless, DirecDraw RGB/Overlay, OpenGL, Direct3D (DX7, DX9) YUV/RGB, Null(Uncompressed/Compressed), Haali's Video Renderer* قابلیت اعمال پردازش های ساده و حرفه ای بروی فایل های تصویری مانند ایجاد تصویر آینه ای، چرخش تصویر، تفییر اندازه، تجزیه و ترکیب تصویر، کنترل رنگ ها و اعمال افکت های مختلف* قابلیت کپچر صوت و تصویر از روی فایل ها* قابلیت ایجاد حاشیه برای فایل های ویدوئی* دارا بودن انواع Visualization و Equalizer متنوع و زیبا* پشتیبانی از انواع فرمت های زیرنویس* قابلیت اعمال تغییرات بروی نوشته های زیرنویس همانند تغییر فونت، تغییر اندازه و رنگ نوشته، اعمال تغییرات Bold/Italic/Underline بروی نوشته* قابلیت ایجاد افکت های مختلف بروی زیر نویس ها مثل چرخش و معکوس سازی مناسب برای project output* قابلیت استفاده از پوسته های متنوع و زیبا* قابلیت نمایش اطلاعات مربوط به فایل در حال پخش* پشتیبانی از Skin فشرده (zip -> KSF)* قابلیت تغییر رنگ زمینه پوسته ها و شخصی سازی پوسته های برنامه* قابلیت تعریف کلید های مناسب جهت استفاده راحت تر از برنامه* قابلیت تعریف و ایجاد دستورالعمل های مناسب جهت استفاده از موس* پشتیبانی از کلید های مالتی مدیا موجود بروی کیبورد* قابلیت جستجوی کدک های جدید بصورت آنلاین* پشتیبانی از زبان های گوناگون* اشغال سازی کم حافظه توسط نرم افزار KMPlayer* قابلیت پخش در زمینه دسکتاپ* قابلیت ذخیره سازی و بازگردانی تنظیمات، نشانه گذاری شده ها و علاقه مندی ها* قابلیت تکرار قدرتمند بصورت A-B* قبلیت استخراج زیر نویس از روی فیلم ها* سازگاری کامل با تمامی ویندوز ها

war

سنتی

محمدرضا شجریان، اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد. خواندن را از کودکی با همان لحن کودکانه آغاز کرد. از کودکی با توجه به استعداد و صدای خوبش تحت تعلیم پدر که خود قاری قرآن بود مشغول به پرورش صدای خویش شد و در سال ۱۳۳۱، برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش می‌شود.
وی در سال
۱۳۳۸ به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.[۳]
وی پس از دریافت دیپلم دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان با سنتور آشنا شد. در سال ۱۳۳۷ به رادیو خراسان رفت و در رشته آواز مشغول فعالیت شد. سپس برای اجرای برنامه‌های گلها به تهران نزد استاد داوود پیرنیا دعوت شد و در بیش از یکصد برنامه گلها و برگ سبز شرکت کرد. شجریان در سال ۱۳۴۰ ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر و یک پسر (همایون) بود.[۳] او در سال ۱۳۴۶ به تهران رفت و با احمد عبادی آشنا شد و از سال ۱۳۴۶ در کلاس اسماعیل مهرتاش شرکت نمود. همچنین برای آموختن خوشنویسی در انجمن خوشنویسان نزد استاد ابراهیم بوذری رفت. او از سال ۱۳۴۷، خوشنویسی را نزد استاد حسن میرخانی ادامه داد. وی در سال ۱۳۴۹، درجهٔ ممتاز را در خوشنویسی بدست آورد.[۳]
شجریان تا سال ۱۳۵۰ با نام مستعار سیاوش بیدکانی با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن از نام خود استفاده کرد.[۳] در ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف‌های آوازی را نزد وی دنبال کرد.[۳] در سال ۱۳۵۱ در برنامهٔ گلها با استاد نورعلی خان برومند آشنا شد و به آموختن شیوهٔ آوازی طاهرزاده نزد او پرداخت. از سال ۱۳۵۲ نزد عبدالله دوامی کلیه ردیف‌های موسیقی و شیوه‌های تصنیف‌خوانی را فرا گرفت. در همین سال به همراه گروهی از هنرمندان چون محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ‌فر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و داوود گنجه‌ای، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا نهاد.
وی شیوه‌های آوازی
اقبال السلطان، تاج اصفهانی، میرزا ظلی، ادیب خوانساری، قوامی و بنان را روی صفحات و نوارها به دقت دنبال کرد. از سال ۱۳۵۴، تدریس هنرجویان را در رشته آواز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ با تعطیلی این رشته کار تدریس خود را پایان داد. در سال ۱۳۵۵ به همراه هوشنگ ابتهاج و برخی هنرمندان دیگر از رادیو کناره‌گیری کرد.[۳] شجریان در سال ۱۳۵۶ شرکت دل‌آواز را بنیان‌گذاری کرد. همچنین در سال ۱۳۵۷ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری رتبه اول را به دست آورد.[۳]
در ۱۳۵۷ چندین سرود میهنی اجرا کرد و همکاری خود را با سازمان‌های دولتی ادامه نداد و در خانه به تحقیق و تدوین ردیف‌های آوازی پرداخته و به آموزش شاگردان قدیمی‌اش همت گماشت. در فاصله سال‌های دههٔ شصت، شجریان همکاری گسترده‌ای را با پرویز مشکاتیان آغاز کرد که حاصل آن آلبوم‌هایی چون ماهور، بیداد همایون، آستان جانان، نوا و دستان بود. در این سال‌ها به همراه گروه عارف کنسرت‌هایی را در خارج از ایران اجرا کرد.[۳]
پس از سال ۱۳۶۸ به همراه داریوش پیرنیاکان و جمشید عندلیبی به اجرای کنسرت در آمریکا و اروپا پرداخت. این گروه در سال بعد، کنسرت‌هایی را برای جمع‌آوری کمک مردم دنیا به زلزله‌زدگان رودبار انجام داد. آلبوم‌های دل مجنون، سرو چمان، یاد ایام و آسمان عشق با همکاری گروه آوا و نیز دلشدگان با آهنگسازی حسین علیزاده در این سال‌ها منتشر شدند. در سال ۱۳۷۴، شجریان کنسرت‌هایی در شهرهای اصفهان، شیراز، ساری، کرمان و سنندج برگزار کرد و در همین سال، آلبوم چشمه نوش را با محمدرضا لطفی و مدتی بعد، در خیال را با همکاری مجید درخشانی منتشر کرد. وی در سال ۱۳۷۷، آلبوم شب، سکوت، کویر را با آهنگسازی کیهان کلهر منتشر کرد که کیهان کلهر را به عنوان یک نوازندهٔ سرشناس کمانچه مطرح کرد.
شجریان در سال
۱۳۷۸ جایزه پیکاسو را از طرف سازمان یونسکو دریافت کرد.[۴] از سال ۱۳۷۹ با حسین علیزاده، کیهان کلهر و پسرش همایون به اجرای کنسرت پرداخت که حاصل آن، آلبوم‌های زمستان است، بی تو به سر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش و سرود مهر بود. در سال ۱۳۸۲، به همراه همین گروه برای کمک به زلزله‌زدگان بم کنسرتی در تهران با نام هم‌نوا با بم اجرا کرد.
از سال
۱۳۸۶، شجریان به همکاری با گروه آوا پرداخت و کنسرت‌هایی در تهران، اصفهان، اروپا، آمریکا و کانادا اجرا کرد. در همین سال و در مراسم درگذشت مادرش، پس از ۳۰ سال، دعای ربنا را دوباره خواند.[۵] شجریان اکنون به همراه پسرش همایون شجریان به ترویج و اشاعه موسیقی اصیل و سنتی ایرانی می‌پردازد. پس از برگزاری کنسرت شجریان در ونکوور کانادا، گلوب اند میل، شجریان را افسانهٔ موسیقی شرق معرفی کرد.[۶]

کنسرت‌ها
شجریان کنسرت‌های زیادی برگزار کرده‌است، که کنسرت
راست‌پنجگاه به همراه محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود. از کارهای دیگرش، همکاری با گروه عارف و شیدا و همچنین چاووش بود که آثاری به یادماندنی موسیقی ایران را شامل می‌شوند. کنسرت هم نوا با بم نیز از جمله کنسرت‌های به یاد ماندنی استاد شجریان می‌باشد که در آن کنسرت، سبک جدیدی از آواز مرغ سحر را با هم‌خوانی فرزند برومندش اجرا نمود. پس از آن با اجرای کنسرت‌های بسیار به همراه استادان دیگر به شناساندن موسیقی ایران در جهان کارهای بسیاری انجام داد که هنوز هم ادامه دارد. به همراه پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، محمد موسوی، داریوش پیرنیاکان، حسن کسایی و دیگر استادان، کارهای بسیاری ضبط کرده‌است. وی در بهار ۱۳۸۶ به همراه مجید درخشانی، سعید فرج‌پوری، محمد فیروزی و فرزندش همایون شجریان، کنسرت‌هایی در چند کشور اروپایی انجام داد. این کنسرت، در تابستان و پاییز ۱۳۸۶ در تهران و اصفهان نیز اجرا شد.

استادان آواز
اسماعیل مهرتاش، رضا قلی میرزا ظلی، تاج اصفهانی، احمد عبادی، عبدالله دوامی، اقبال‌السلطان آذر، قمرالملوک وزیری، نورعلی برومند و محمود کریمی از جمله استادانی بودند که محمدرضا شجریان ردیفها، گوشه‌ها، و دوره‌های آوازی موسیقی ایرانی را نزد آنها تمرین کرد.
وی همچنین نوازندگی
سنتور را نزد جلال اخباری و استاد فرامرز پایور آموخت.
خود
عبدالله خان دوامی شاگرد افرادی چون میرزا عبدالله و درویش خان از بزرگان موسیقی و آواز ایرانی بوده‌است.

همکاری با رادیو و تلویزیون
برای اولین بار در سن ۱۲ سالگی به تلاوت قرآن در رادیو محلی پرداخت و در سال
۱۳۳۷، ۱۸ ساله بود که مشغول به همکاری با رادیو خراسان شد. سال ۱۳۴۶ به تهران آمد و در اواخر دهه ۴۰ و تا سال ۵۶ با «رادیو ایران» همکاری کرد. به دلیل مخالفت خانواده با نام مستعار «سیاوش بیدگانی» در برنامه «برگ سبز» و «گلهای تازه» اجراهای بسیاری توسط کنسرت رادیو به همراه محمدرضا لطفی، جلیل شهناز، حسن ناهید، ناصر فرهنگ‌فر و دیگر نوازندگان آن دوره اجرا کرد. در سال‌های آخر حکومت محمدرضا شاه پهلوی، شاه ایران، همکاری خود را به گفته خود به دلیل «پخش آهنگ‌های مبتذل» با رادیو و تلویزیون قطع کرد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و متعاقب آن انقلاب فرهنگی سال ۱۳۵۹ و قطع برنامه‌های موسیقی، همکاری او نیز با رادیو قطع شد.
در سال‌های اخیر و پس از
اصلاحات، رادیو فرهنگ، در برنامه نیستان برخی از کارهای قدیمی و جدید او را پخش می‌کند، همچنین شبکه چهار جمهوری اسلامی در برنامه‌ای تحت عنوان آوای ایرانی، با استفاده از «گنجینه گلهای تازه رادیو ایران» آواز شجریان را همراه با تصاویری از خوشنویسی، نگارگری و دیگر هنرهای ایرانی پخش می‌کند.اخیرا در حال تدارک کنسرتی در دوبی میباشد.
جوایز
در سال
۱۳۷۸ موفق به دریافت جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس شد. این جایزه هر پنج سال به هنرمندی که برای شناساندن فرهنگ و هنر کشورش می‌کوشد اهدا می‌شود. پیش از وی، این جایزه را نصرت فاتح‌علی‌خان خواننده قوالی از پاکستان دریافت کرده بود.
محتوای کاری
بیشتر آوازها و تصنیف‌های اجرا شده گزیده‌ای بوده از اشعار شاعران بزرگ ایران چون
سعدی، حافظ، مولوی، باباطاهر، خیام، عطار و برخی تصنیف‌های قدیمی با مضامین عاشقانه، و اجتماعی. وی همچنین، در برخی کنسرت‌ها و کارهای جدیدتر خود از «شعر نو» شاعرانی چون فریدون مشیری، نیما یوشیج، سهراب سپهری، شفیعی کدکنی، مهدی اخوان‌ثالث و هوشنگ ابتهاج استفاده کرده‌است. از جمله کارهای مشترک او گزیده‌ای است از رباعیات خیام با صدای شجریان و رباعی‌خوانی احمد شاملو.

خوشنویسی
محمدرضا شجریان علاوه بر استعدادش در آوازخوانی، علاقه زیادی به
خوشنویسی ایرانی دارد و از او به عنوان یکی از خوشنویسان معاصر یاد می‌شود. او از سال ۱۳۴۴ به فراگیری نستعلیق نزد استادان ابراهیم بوذری، و حسین میرخانی پرداخت. او در حال حاضر دارای درجه ممتاز در خط نستعلیق می‌باشد و سبک ویژه خود را در خوشنویسی دنبال می‌کند.

آثار
۱۳۸۶ - غوغای عشق بازان (در دستگاه شور و آواز افشاری)
اجرا
۱۳۸۴ / انتشار ۱۳۸۶ - سرود مهر در آواز بیات ترک و افشاری
اجرا
۱۳۸۴ / انتشار ۱۳۸۶ - ساز خاموش در آواز دشتی
اردیبهشت ۱۳۸۴ - جام تهی (که در این سال به صورت رسمی بیرون آمد ولی ضبط آن به دهه پنجاه برمی‌گردد)
۱۳۸۳ - فریاد
۱۳۸۱ - بی تو به سر نمی‌شود
۱۳۷۹ - زمستان است
۱۳۷۸ - بوی باران
۱۳۷۸ - آرام جان
۱۳۷۸ - آهنگ وفا
۱۳۷۸ - تلاوت قرآن ۱ و ۲
۱۳۷۷ - شب، سکوت، کویر
اجرا
۱۳۵۶ / انتشار ۱۳۷۷ - چهره به چهره
اجرا
۱۳۵۴ / انتشار ۱۳۷۷ - راست پنجگاه
۱۳۷۶ - معمای هستی
۱۳۷۶ - شب وصل
۱۳۷۶ - رسوای دل
۱۳۷۵ - در خیال
۱۳۷۵ - پیغام اهل دل
اجرا
۱۳۶۳ / انتشار ۱۳۷۴ - همایون مثنوی
۱۳۷۴ - گنبد مینا
۱۳۷۴ - جان عشاق
اجرا تابستان
۱۳۷۱ / انتشار ۱۳۷۴ - یاد ایام
اجرا
۱۳۷۳ - قاصدک (اجازهٔ انتشار نیافت)
۱۳۷۲ - چشمهٔ نوش
۱۳۷۱ - دلشدگان
۱۳۷۱ - آسمان عشق
۱۳۷۰ - سرو چمان
۱۳۷۰ - خلوت‌گزیده
۱۳۷۰ - دل مجنون
۱۳۷۰ - پیام نسیم
اجرا
۱۳۵۹ / انتشار ۱۳۶۷ - ساز قصه‌گو
۱۳۶۷ -دستان
۱۳۶۷ - دود عود
۱۳۶۵ - نوا، مرکب خوانی
۱۳۶۵ - سر عشق
۱۳۶۵ - ماهور
۱۳۶۴ - آستان جانان
۱۳۶۴ - بیداد
۱۳۵۹ - عشق داند در آواز ابوعطا
۱۳۵۸ - پیغام اهل راز (راز دل و انتظار دل)
۱۳۵۸ - سپیده در دستگاه ماهور
۱۳۵۷ - گلبانگ ۲ (دولت عشق)
۱۳۵۷ - گلبانگ ۱
۱۳۵۶ - به یاد عارف در آواز بیات ترک
۱۳۵۵ - جان جان در دستگاه سه‌گاه
برنامه گلهای ۲۳، ۲۵، ۴۱، ۷۱، ۷۷، ۱۰۷، ۱۲۱، ۱۳۳، ۱۴۱، ۱۴۷، ۱۵۸، ۱۶۰
رباعیات خیام
قرآن در دستگاه فارسی که پس از فوت پدرشان با نام به یاد پدر ۱ و ۲ به بازار آمد

کنسرت‌ها
مهر ۱۳۸۷ - کنسرت تهران در تالار بزرگ کشور
خرداد و تیر ۱۳۸۷ - کنسرت تهران [۷]، برای کمک به ساخت آرامگاه شمس تبریزی در خوی
کنسرت
آمریکا و کانادا، خرداد ۱۳۸۷[۸]
۱۳۸۶ - کنسرت اصفهان
۱۳۸۶ - کنسرت تهران
۱۳۸۵ - کنسرت فرانسه
۱۳۸۴ - کنسرت لندن، (کوئین الیزابت هال)
آذر ۱۳۸۴ - تهران، (تالار بزرگ کشور)
دی ۱۳۸۲ - همنوا با بم، تهران (تالار وزارت کشور) برای کمک به زلزله‌زدگان بم
۱۳۸۱ - مرکب‌خوانی، اروپا و کانادا
۱۳۸۱ - راست پنجگاه، اروپا و کانادا
۱۳۷۹ - نوا، اروپا، آمریکا و کانادا
۱۳۷۹ - داد و بیداد، اروپا، آمریکا و کانادا
زمستان ۱۳۷۹ - اروپا، آمریکا و کانادا
تابستان ۱۳۷۸ - کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران، چهل ستون اصفهان،
۱۳۶۷ کنسرت شور (تالار وحدت)

[ویرایش] شاگردان
شهرام ناظری
همایون شجریان
پریسا
حسام الدین سراج
ایرج بسطامی
حمیدرضا نوربخش
محسن کرامتی
سالار عقیلی
علیرضا افتخاری
افسانه رثایی
علیرضا قربانی
سینا سرلک
علی جهاندار
قاسم رفعتی
مظفر شفیعی
بهار موحد بشیری

poem

مهدی اخوان ثالث (اسفند ۱۳۰۷، مشهد-۴ شهریور ۱۳۶۹، تهران) شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی است. تخلص وی در اشعارش «م. امید» بود.
اخوان ثالث در شعر کلاسیک ایران توانمند بود. وی به
شعر نو گرایید و آثاری دلپذیر در هر دو نوع شعرش به جای نهاده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی سه‌تار و مقام‌های موسیقیایی بوده‌است.[۱]
تبار
پدر او که علی نام داشت، یکی از سه برادری بود که با انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به ایران آمد و شناسنامه ایرانی گرفت، از این رو آنان نام خانوادگیشان را اخوان ثالث به معنی برادران سه‌گانه گذاشتند.[۲]
زندگی
مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در توس نو مشهد چشم به جهان گشود.
در مشهد تا دوره متوسطه ادامه تحصیل داد.
از نوجوانی به شاعری روی آورد و در آغاز قالب شعر کهن را برگزید.
در سال ۱۳۲۶ دوره هنرستان مشهد رشته آهنگری را به پایان برد و همان جا در همین رشته آغاز به کار کرد. در آغاز دههٔ بیست زندگیش به تهران آمد و پیشهٔ آموزگاری را برگزید.
اخوان چند بار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد.
در سال ۱۳۲۹ بادختر عمویش ایران اخوان ثالث ازدواج کرد.
در سال ۱۳۳۳ برای بار چندم به اتهام سیاسی زندانی شد.
پس از آزادی از زندان در ۱۳۳۶ به کار در رادیو پرداخت و مدتی بعد به تلویزیون خوزستان منتقل شد.
در سال ۱۳۵۳ از خوزستان به تهران بازگشت و این بار در رادیو و تلویزیون ملی ایران به کار پرداخت.
در سال ۱۳۵۶ در دانشگاه های تهران، ملی و تربیت معلم به‌تدریس شعر سامانی و معاصر روی آورد.
در سال ۱۳۶۰ بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته شد
در سال ۱۳۶۹ به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ ۴ تا ۷ آوریل برای نخستین بار به خارج رفت و سرانجام چند ماهی پس از بازگشت از سفر در شهریور ماه جان سپرد طبق وصیت وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

شاعری و سیاست
مهدی اخوان ثالث نخستین دفتر شعرش را با عنوان ارغنون در سال ۱۳۳۰ منتشر کرد.
اگرچه اخوان در دهه بیست فعالیت شعری خود را آغاز کرد، اما تا زمان انتشار سومین دفتر شعرش، زمستان، در سال ۱۳۳۶، در محافل ادبی آن روزگار شهرت چندانی نداشت.
[۳]
با اینکه نخست به سیاست گرایش داشت ولی پس از رویداد ۲۸ مرداد از سیاست تا مدتی روی گرداند. چندی بعد با نیما یوشیج و شیوهٔ سرایندگی او آشنا شد. شاهکار اخوان ثالث شعر زمستان است.[۳]
سبک‌شناسی
مهارت اخوان در شعر حماسی است. او درونمایه‌های حماسی را در شعرش به کار می‌گیرد و جنبه‌هایی از این درونمایه‌ها را به استعاره و نماد مزین می‌کند.
به گفته برخی از منتقدان، تصویری که از م. امید در ذهن بسیاری به جا مانده این است که او از نظر شعری به نوعی نبوت و پیام‌آوری روی آورده و از نظر عقیدتی آمیزه‌ای از تاریخ ایران باستان و آراء عدالت‌خواهانه پدید آورده‌است و در این راه گاه ایران‌دوستی او جنبه نژادپرستانه پیدا کرده‌است.
اما اخوان این موضوع را قبول نداشت و در این باره گفته‌است: «من به گذشته و تاریخ ایران نظر دارم. من عقده عدالت دارم، هر کس قافیه را می‌شناسد، عقده عدالت دارد، قافیه دو کفه ترازو است که خواستار عدل است.... گهگاه فریادی و خشمی نیز داشته‌ام.»
شعرهای اخوان در دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ شمسی روزنه هنری تحولات فکری و اجتماعی زمان بود و بسیاری از جوانان روشنفکر و هنرمند آن روزگار با شعرهای او به نگرش تازه‌ای از زندگی رسیدند. مهدی اخوان ثالث بر شاعران معاصر ایرانی تاثیری عمیق دارد.
هنر اخوان در ترکیب شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ او بر گذشته مجموعه‌ای به وجود آورد که خاص او بود و اثری عمیق در هم‌نسلان او و نسل‌های بعد گذاشت. [۳]
اخوان از نگاه دیگران

من نه سبک شناس هستم نه ناقد.... من هم از کار نیما الهام گرفتم و هم خود برداشت داشته‌ام.... شاید کوشیده باشم از خراسان دیروز به مازندران امروز برسم... مهدی اخوان ثالث
جمال میرصادقی، داستان‌نویس و منتقد ادبی در باره اخوان گفته‌است: من اخوان را از آخر شاهنامه شناختم. شعرهای اخوان جهان‌بینی و بینشی تازه به من داد و باعث شد که نگرش من از شعر به کلی متفاوت شود و شاید این آغازی برای تحول معنوی و درونی من بود.[۳]
نادر نادر پور، شاعر معاصر ایران که در سال‌های نخستین ورود اخوان به تهران با او و شعر او آشنا شد معتقد است که هنر م. امید در ترکیب شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ او بر گذشته مجموعه‌ای به وجود آورد که خاص او بود و اثری عمیق در هم نسلان او و نسل‌های بعد گذاشت.
نادرپور گفته‌است: «شعر او یکی از سرچشمه‌های زلال شعر امروز است و تاثیر آن بر نسل خودش و نسل بعدی مهم است. اخوان میراث شعر و نظریه نیمایی را با هم تلفیق کرد و نمونه‌ای ایجاد کرد که بدون اینکه از سنت گسسته باشد بدعتی بر جای گذاشت. اخوان مضامین خاص خودش را داشت، مضامینی در سوگ بر آنچه که در دلش وجود داشت - این سوگ گاهی به ایران کهن بر می‌گشت و گاه به روزگاران گذشته خودش و اصولا سرشار از سوز و حسرت بود- این مضامین شیوه خاص اخوان را پدید آورد به همین دلیل در او هم تاثیری از گذشته می‌توانیم ببینیم و هم تاثیر او را در دیگران یعنی در نسل بعدی می‌توان مشاهده کرد.» [۳]
اما خود اخوان زمانی گفت نه در صدد خلق سبک تازه‌ای بوده و نه تقلید، و تنها از احساس خود و درک هنری اش پیروی کرده: «من نه سبک شناس هستم نه ناقد... من هم از کار نیما الهام گرفتم و هم خودم برداشت داشتم. در مقدمه زمستان گفته‌ام که می‌کوشم اعصاب و رگ و ریشه‌های سالم و درست زبانی پاکیزه و مجهز به امکانات قدیم و آنچه مربوط به هنر کلامی است را به احساسات و عواطف و افکار امروز پیوند بدهم یا شاید کوشیده باشم از خراسان دیروز به مازندران امروز برسم....»
هوشنگ گلشیری، نویسنده معاصر ایرانی مهدی اخوان ثالث را رندی می‌داند از تبار خیام با زبانی بیش و کم میانه شعر نیما و شعر کلاسیک فارسی. وی می‌گوید تعلق خاطر اخوان را به ادب کهن هم در التزام به وزن عروضی و قافیه بندی، ترجیع و تکرار می‌توان دید و هم در تبعیت از همان صنایع لفظی قدما مانند مراعات النظیر و جناس و غیره. [۳]
اسماعیل خویی، شاعر ایرانی مقیم بریتانیا و از پیروان سبک اخوان معتقد است که اگر دو نام از ما به آیندگان برسد یکی از آنها احمد شاملو و دیگری مهدی اخوان ثالث است که هر دوی آنها از شاگردان نیمایوشیج هستند.
به گفته آقای خویی، اخوان از ادب سنتی خراستان و از قصیده و شعر خراسانی الهام گرفته‌است و آشنایی او با زبان و بیان و ادب سنتی خراسان به حدی زیاد است که این زبان را به راستی از آن خود کرده‌است. آقای خویی می‌افزاید که اخوان دبستان شعر نوی خراسانی را بنیاد گذاشت و دارای یکی از توانمندترین و دورپرواز ترین خیال‌های شاعرانه بود. اسماعیل خویی معتقد است که اخوان همانند نیما از راه واقع گرایی به نماد گرایی می‌رسد.
وی درباره عنصر عاطفه در شعر اخوان می‌گوید که اگر در شعر قدیم ایران باباطاهر را نماد عاطفه بدانیم، شعری که کلام آن از دل بر می‌آید و بر دل می‌نشیند و مخاطب با خواندن آن تمام سوز درون شاعر را در خود بازمی یابد، اخوان فرزند بی نظیر باباطاهر در این زمینه‌است. [۳]
غلامحسین یوسفی در کتاب چشمه روشن می‌گوید مهدی اخوان ثالث در شعر زمستان احوال خود و عصر خود را از خلال اسطوره‌ای کهن و تصاویری گویا نقش کرده‌است.
شعر زمستان در دی ماه ۱۳۳۴ سروده شده‌است. به گفته غلامحسین یوسفی، در سردی و پژمردگی و تاریکی فضای پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است که شاعر زمستان اندیشه و پویندگی را احساس می‌کند و در این میان، غم تنهایی و بیگانگی شاید بیش از هر چیز در جان او چنگ انداخته‌است. [۳]

بخشی از شعر زمستان:


سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
سرها در گريبان است
کسی سربرنيارد کرد پاسخ گفتن و ديدار ياران را.
نگه جز پيش پا را ديد نتواند،
که ره تاريک و لغزان است.
وگر دست محبت سوی کس يازی،
به اکراه آورد دست از بغل بيرون؛
که سرما سخت سوزان است.
کتاب‌شناسی

ارغنون، انتشارات تهران، (۱۳۳۰)
زمستان، انتشارات زمان، (۱۳۳۵)
آخر شاهنامه، انتشارات زمان، (۱۳۳۸)
از این اوستا، انتشارات مروارید، (۱۳۴۵)
منظومه شکار، انتشارات مروارید، (۱۳۴۵)
پاییز در زندان، انتشارات مروارید، (۱۳۴۸)
عاشقانه‌ها و کبود (۱۳۴۸)
بهترین امید (۱۳۴۸)
برگزیده اشعار (۱۳۴۹)
در حیاط کوچک پاییز در زندان (۱۳۵۵)
دوزخ اما سرد (۱۳۵۷)
زندگی می‌گوید اما باز باید زیست... (۱۳۵۷)
ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم (۱۳۶۸)
گزینه اشعار (۱۳۶۸


music

music

با انواع خميردندان آشمي ‌گويند شايد در آينده نيازي به خريد خميردندان نداشته باشيد، چون مسواك‌ هاي نسل آينده، شما را از مصرف خميردندان بي ‌نياز مي ‌كنند. دانشمندان در داخل اين مسواك‌ ها، هسته ‌اي از جنس "دي‌اكسيد‌تيتانيوم" قرار داده‌اند كه موجب نوعي واكنش الكتروشيميايي مي ‌شود كه به راحتي پلاك ‌هاي ميكروبي و جرم را از روي دندان‌ ها برمي‌ دارد. ولي تا قبل از اينكه چنين مسواك‌ هايي به بازار بيايند، شما بايد همچنان به دنبال خريد يك خميردندان مناسب باشيد.
مطلب زير را بخوانيد تا خميردنداني را بخريد كه علاوه بر طعم و رنگ دلخواه شما، بتواند از پوسيدگي دندان‌ هاي شما نيز پيشگيري كند.
خميردندان هاي ضد پوسيدگي
خميردندان ‌هاي حاوي فلورايد، اثر كاهش دهندگي پوسيدگي دندان‌ ها را بر عهده دارند. مطالعات نشان مي ‌دهد اگر شما در سنين كودكي يعني حدود 2 سالگي از خميردندان فلورايد دار استفاده كنيد و همچنان به مصرف آن در سنين بزرگسالي ادامه دهيد، مي‌ توانيد تا 44 درصد از پوسيدگي دندان ‌ها جلوگيري كنيد. اگر شما دنبال خريد اين خميردندان ‌ها هستيد، بايد بگويم كه در اين نوع خميردندان‌ها معمولا فرمول فلورايد و يا كلمه فلورايد دار را به زبان كشور سازنده روي تيوپ خمير دندان مي‌ نويسند.
خميردندان‌هاي سفيد كننده
اين روزها خيلي ‌ها به دنبال خريد خميردندان‌هايي هستند كه هر چه بيشتر دندان ‌هايشان را سفيد كند. از طرفي ديگر شركت‌ هاي سازنده خميردندان نيز در رقابت شديد با هم هستند تا خميردندان‌ هايي را ارايه دهند كه مشتريان بيشتري را به خاطر خواص سفيد كنندگي بيشتر آن، جذب كند.
ولي شما بايد به عنوان يك مصرف كننده از خميردندان‌هاي سفيد كننده انتظارات منطقي داشته باشد.
اين خميردندان ها داراي مواد ساينده و پاك ‌كننده قوي هستند كه موجب تميزي و سفيدي و شفافيت دندان‌ها مي‌شوند.
لذا اگر دندان‌هايي سالم و بدون پوسيدگي داريد، ما خريد اين خميردندان‌ ها را به شما توصيه مي ‌كنيم، ولي اگر دندان‌هايتان داراي پوسيدگي متعدد و ميناي آسيب ديده است، بهتر است دور اين خميردندان‌ها را خط بكشيد، چون مواد شيميايي قوي موجود در آنها به طور مستقيم روي عاج دندان قرار گرفته و سبب بروز حساسيت دنداني در شما مي‌ شود.
خميردندان‌ هاي ضد حساسيت
بيشتر شركت هاي توليد كننده خميردندان در ميان محصولات خود، خميردندان هاي ضد حساسيت را هم به بازار عرضه مي ‌كنند. اين خميردندان‌ها مخصوص افرادي است كه دندان‌ هاي حساسي دارند و با خوردن بستني يا آب يخ يا چاي و قهوه داغ، ناگهان دندان‌هايشان درد شديدي را احساس مي ‌كند.
اگر شما هم چنين مشكلي داريد يك تيوب از اين خميردندان ‌ها بخريد، ولي فراموش نكنيد اين خميردندان‌ها براي استفاده روزمره و دايمي نيست. به طور معمول بايد دو هفته از اين خميردندان‌ها استفاده كنيد و بعد از آن تا چند هفته با خميردندان‌ معمولي دندان ‌هايتان را مسواك بزنيد. سپس با توصيه دندان پزشك، براي برطرف شدن مشكلتان، يك يا چند دوره ديگر از اين خميردندان‌ها استفاده كنيد
خميردندان‌ هاي ضد جرم
اگر سيگاري باشيد، گاهي وسوسه مي‌ شويد كه يك خميردندان ضد جرم مخصوص سيگاري ها را بخريد و از شر جرم‌ هاي روي دندان‌ و تغيير رنگ آن خلاص شويد.جرم دندان
ما به شما توصيه مي ‌كنيم كه از خميردندان هاي ضد جرم استفاده نكنيد. اين خمير‌دندان‌ ها حاوي موادي است كه قدرت سايندگي شان بالاست. بنابراين اگر شما هر شب از اين خميردندان ها استفاده كنيد، بايد در انتظار سايش ميناي دندان هايتان باشيد كه از اين محل‌هاي ساييدگي، دندان‌ها حساس مي‌ شوند و شما با خوردن هر خوراكي يا نوشيدني سرد و گرم احساس درد خواهيد كرد.
ذرات ساينده اين خميردندان ها، سايش لثه‌ ها را هم در پي دارند. بنابراين اگر سيگاري‌ نيستيد، اصلا چنين خميردنداني را نخريد.
اگر هم سيگاري هستيد استفاده از اين خميردندان‌ها را به يك ‌بار در هفته و يا هر دو هفته يك ‌بار كاهش دهيد.
خميردندان ‌هاي چيني
شايد برخي از خميردندان ها، قيمت بسيار ارزاني داشته باشند. بيشتر اين خميردندان‌ ها، چيني هستند كه استفاده از آن ها ممنوع اعلام شده است. چندي پيش اخباري درباره سمي بودن تركيبات خميردندان‌هاي چيني در بازارهاي جهاني پخش شد و بسياري از كشورها واردات خميردندان از چين را ممنوع كردند.
توصيه آخر
هنگام خريد خمير دندان، بايد وجود موادي مانند "دي‌اتيلن گليكول، دي ‌گليكول" و يا "دي‌ گليكول استئارات" را در آن بررسي كنيد، اما ممكن است بعضي از خميردندان ‌ها، ليست مواد تشكيل ‌دهنده را ذكر نكرده باشند كه در اين صورت بايد به نام كشور سازنده، نشان استاندارد و مجوز وزارت بهداشت توجه كنيد.